순번 | 설정전공 | 학수번호 | 교과목명 | 교과목명(영문) | 교과목기술 | 교과목기술(영문) |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 영재교육 | G16102 | 영재교육개론 | Introduction to Gifted Education | 영재교육의 개념, 정의, 영재아의 특성, 교수학습 방법, 평가 등 영재교육의 전반에 대한 이론과 실제에 대해 학습한다. | The theory and practice - its definition, characteristics, methods of teaching, evaluation and other aspects of gifted education are taught. |
2 | 영재교육 | G16103 | 영재교육정책과행정 | Gifted Education Policy and Administration | 세계 영재교육 정책에 대한 변천과 현황을 분석하고, 우리 나라에서 효율적인 영재교육을 실시하기 위한 방안을 연구, 분석한다. | The development and current status of global gifted education policy are analyzed and the methods of effective gifted education in Korea are studied. |
3 | 영재교육 | G16104 | 수학과학영재교육론 | Gifted Education in Mathematics and Science | 수학과 과학 영재의 개념, 정의, 수학과 과학 영재아의 특성, 교수학습 방법, 평가 등 수학과학 영역의 영재교육에 대한 이론과 실제에 대해 학습한다. |
The theory and practice - its definition, characteristics, methods of teaching, evaluation and other aspects of gifted education in mathematics and science and the specialties of gifted students in mathematics and science are taught. |
4 | 영재교육 | G16105 | 인문사회영재교육론 | Gifted Education in Humanities and Social Sciences |
문학, 역사, 사회경제 등 인문사회 영재의 개념, 정의, 인문사회 영재아의 특성, 교수학습 방법, 평가 등 인문사회 영역의 영재교육에 대한 이론과 실제에 대해 학습한다. | The theory and practice - its definition, characteristics, methods of teaching, evaluation and other aspects of gifted education in Literature, History, Sociology, Economics in Humanities and Social Sciences and the specialties of gifted students in humanities and social science are taught. |
5 | 영재교육 | G16107 | 예술영재교육론 | Gifted Education in Arts | 음악, 미술 등 예술 영재의 개념, 정의, 예술 영재아의 특성, 교수학습 방법, 평가 등 예술 영역의 영재교육에 대한 이론과 실제에 대해 학습한다. | The theory and practice - its definition, characteristics, methods of teaching, evaluation and other aspects of gifted education in Music and Fine Arts and the specialties of gifted students in music and fine Arts are taught. |
6 | 영재교육 | G16108 | 수학과학영재교육동향 | Trends of Gifted Education in Mathematics and Science | 최근 세계적으로 주류를 이루고 있는 수학과학 영재교육 분야의 연구 주제와 방법론의 경향, 문제점, 이슈 등에 대해 분석하고 우리나라 수학과학 영재교육 동향과 비교한다. |
The current main stream, problems, issues of the research topics and research methodologies in global gifted education in mathematics and science are analyzed and compared to Korean gifted education in mathematics and science. |
7 | 영재교육 | G16109 | 인문사회영재교육동향 | Trends of Gifted Education in Humanities and Social Sciences |
최근 세계적으로 주류를 이루고 있는 인문사회 영재교육 연구 주제와 방법론의 특징, 이슈 등에 대해 분석하고 우리나 라 인문사회 영재교육 동향과 비교한다. |
The current main stream, problems, issues of the research topics and research methodologies in global gifted education in Humanities and Social Science are analyzed and compared to Korean gifted education in Humanities and Social Science. |
8 | 영재교육 | G16110 | 예술영재교육동향 | Trends of Gifted Education in Arts | 최근 세계적인 예술 영재교육 연구의 이론과 실제, 방법, 이슈 등에 대해 조사하고 우리나라 예술 영재교육의 시사점을 도출한다. | The current main stream, problems, issues of the research topics and research methodologies in global gifted education in arts are investigated and brought new commentaries in Korean gifted education in Arts. |
9 | 영재교육 | G16114 | 영재판별방법론 | Identification of the Gifted and Talented | 관찰, 심층면담, 학문적성 검사 등 영재아를 판별하는 다양한 방법과 시기에 대해 학습한다. | Various methods and period of identifying gifted students - Investigations, interviews and tests of scholastic attitudes are studied. |
10 | 영재교육 | G16115 | 영재를위한리더십의이론 과실제 | Theories and Practices in Leadership for the Gifted | 리더십을 갖춘 영재아를 교육하기 위한 방법에 대해 학습하고, 영재 리더십 프로그램을 개발하여 현장에 적용해본다. | Methods of teaching gifted students who have leadership are studied and developed gifted leadership programs are applied in the field. |
11 | 영재교육 | G16116 | 영재상담과진로지도 | Counseling and Career Guidance | 영재아를 상담하는 기법에 대해 연구하고, 영재아의 적성을 바르게 판단하여 진로를 지도하는 방법에 대해 학습한다. |
Counseling skills for gifted students are studied and the methods for guiding the ways to decide the attitudes of gifted students are taught. |
12 | 영재교육 | G16117 | 수학과학영재교육과정및 교수법 | Curriculum and Instructional Method for the Gifted in Mathematics and Science |
수학과학 영재를 위한 교육과정의 특성과 내용을 이해하고 이를 교육하기 위한 방법과 전략에 대해 학습한다. | Contents and specialties of the curriculum for the gifted students in mathematics and science and the methods and strategies for teaching them are studied. |
13 | 영재교육 | G16118 | 인문사회영재교육과정및 교수법 | Curriculum and Instructional Method for the Gifted in Humanities and Social Sciences |
인문사회 분야의 영재를 위한 교육과정의 내용과 특성을 이해하고 이를 교육하기 위한 방법과 전략에 대해 학습한다. | Contents and specialties of the curriculum for the gifted students in humanities and social science and the methods and strategies for teaching them are studied. |
14 | 영재교육 | G16119 | 예술영재교육과정및교수 법 | Curriculum and Instructional Method for the Gifted in Arts | 예술 영재를 위한 교육과정의 내용과 특성을 이해하고 이를 교육하기 위한 방법과 전략에 대해 학습한다. | Contents and specialties of the curriculum for the gifted students in arts and the methods and strategies for teaching them are studied. |
15 | 영재교육 | G16120 | 수학과학영재교육프로그 램개발과평가 | Development and Evaluation for Gifted Education in Mathematics and Science | 수학과학 영재를 위한 교육 프로그램을 개발한 후, 이를 현장에 적용하여 프로그램을 평가하는 능력을 기른다. | After developing programs for gifted students in mathematics and science, the capacity of evaluating those programs to the fields are developed. |
16 | 영재교육 | G16121 | 인문사회영재교육프로그 램개발과평가 | Development and Evaluation for Gifted Education in Humanities and Social Sciences |
인문사회 영재를 위한 교육 프로그램을 개발한 후, 이를 현장에 적용하여 프로그램을 평가하는 능력을 기른다. | After developing programs for gifted students in humanities and social science, the capacity of evaluating those programs to the fields are developed. |
17 | 영재교육 | G16122 | 예술영재교육프로그램개 발과평가 | Development and Evaluation for Gifted Education in Arts | 예술 영재를 위한 교육 프로그램을 개발한 후, 이를 현장에 적용하여 프로그램을 평가하는 능력을 기른다. | After developing programs for gifted students in arts, the capacity of evaluating those programs to the fields are developed. |
18 | 영재교육 | G16124 | 음악영재교육세미나 | Seminar for Gifted Education in Music | 연구주제, 방법, 이슈 등 음악 영재교육 분야의 특정 주제를 선정하여 조사하고 토론한다. | Special topics - research topics, methodologies, and issues in gifted education in music are investigated and discussed. |
19 | 영재교육 | G16125 | 미술영재교육세미나 | Seminar for Gifted Education in Fine Arts | 연구주제, 방법, 이슈 등 미술 영재교육 분야의 특정 주제를 선정하여 조사하고 토론한다. | Special topics - research topics, methodologies, and issues in gifted education in fine arts are investigated and discussed. |
20 | 영재교육 | G16377 | 영재교육행정리더십 | Administration and Leadership in Gifted Education |
영재교육 행정과 리더십에 대한 실태와 특성을 조사.분석하고 효율적인 영재정책과 리더십 개발을 위한 방안을 연구한다. | Developing strategies for leadership and policies for gifted students by examining the current administrative issues. |
21 | 영재교육 | G16378 | 영재교육연구방법론 | Research Methods in Gifted Education | 영재교육 연구를 위한 다양한 방법론에 대해 학습하며 현장에 적용한다. | Learning and applying various research methods and procedures for gifted education. |
22 | 영재교육 | G16380 | ICT활용영재수학교육 | Mathematics Instruction with ICT for the Gifted | ICT를 활용한 수학영재 교수학습과 평가 방법에 대하여 조사, 연구하고 현장에 적용한다. | Use of ICT in teaching and assessment for gifted students in mathematics. |
23 | 영재교육 | G16381 | ICT활용영재과학교육 | Science Instruction with ICT for the Gifted | ICT를 활용한 과학영재 교수학습과 평가 방법에 대하여 조사, 연구하고 현장에 적용한다. | Use of ICT in teaching and assessment for gifted students in science. |
24 | 영재교육 | G16384 | 최신수학과학동향 | Professional Seminar in the Current Issues in Mathematics and Science |
수학과학 영재교육의 최신 동향과 실태를 파악하고 이를 연구와 현장에 적용한다. | Identifying and applying current research trends and issues in gifted education in mathematics and science. |
25 | 영재교육 | G16385 | 최신인문사회동향 | Professional Seminar in the Current Issues in Humanities and Social Sciences |
인문사회 영재교육의 최신 동향과 실태를 파악하고 이를 연구와 현장에 적용한다. | Identifying and applying current research trends and issues in gifted education in humanity and social science. |
26 | 영재교육 | G16386 | 최신문화예술동향 | Professional Seminar in the Current Issues in Culture and Arts |
문화예술 영재교육의 최신 동향과 실태를 파악하고 이를 연구와 현장에 적용한다. | Identifying and applying current research trends and issues in gifted education in arts and culture. |
27 | 영재교육 | G16387 | 박사논문세미나 | Doctoral Dissertation Seminar | 박사논문의 주제선정, 연구방법, 결과해석 등에 대해 분석하고 토론한다. | Learning to select research topics, methods, interpretations, and discussion for studies in the doctoral course. |
28 | 영재교육 | G16388 | 통합영재교육과정모형 | Integrated Curriculum Model for the Gifted | 통합적 영재교육을 실시하기 위한 교육과정을 조사.분석하고 모형을 개발한다. | Analyses and development of curriculum model for integrated gifted education. |
29 | 영재교육 | G16389 | 영재교육고급세미나 | Professional Seminar in Gifted Education | 영재교육에 관련된 이론과 실제 분야를 선정하여 최근 동향과 연구 방법에 대해 조사하고 토론한다. | Discussions on the current research trends and methods, theory and practice for gifted education. |
30 | 영재교육 | G16390 | 영재교육질적연구기법 | Qualitative Research Methods in Gifted Education | 영재교육의 질적연구를 위한 기법들을 조사하고 분석하며 연구에 적용한다. | Learning about qualitative research methods for gifted education. |
31 | 영재교육 | G17130 | 영재판별도구개발의실제 | Practice of Developing Identification Instrument for Gifted Students |
영재교육대상학생 판별도구 개발연구 동향을 탐색하고 다양한 검사도구개발의 실제를 수행한다. | This course aims to review previous research and to learn how to design and develop identification instrument for gifted and talented students. |
32 | 영재교육 | G17479 | 영재교육연구동향의이해 | Trends in gifted education research | 이 수업은 영재교육협동과정 대학원생들에게 영재교육 연구의 최신 동향에 대한 탐색과 분석의 기회를 제공하고자 한다. 다양한 영재교육 연구에 대한 이론적 탐색, 방법론적 논의, 연구동향에 대한 분석을 통해 학생들에게 영재교육구의 최신 동향에 대한 통합적 이해를 제공하고자 한다. | This course is to examine trends and issues in gifted education esearch which will guide students to develop academic understanding nd research competencies in of gifted education. It will explore heoretical foundations in gifted education, examine methodologies in urrent research, and further analyze trends in current gifted ducation research. |
33 | 영재교육 | G17506 | ICT활용영재교육 | ICT in gifted education | 최근 우리사회의 정보소통기술의 발전은 우리 교육 시스템과 교육 실천에 다양한 영향을 미치고 있으며 앞으로의 영향은 더욱 커질 것으로 예상할 수 있다. 그러므로 이 수업은 영재교육협동과정 대학원생들이 정보소통기술(ICT)의 교 육적 활용 가능성을 탐색하고 영재교육 실천에 적용하는 기회를 제공할 것이다. |
Information and communications technology (ICT) has a hugeimpact on our education system and its educational practices. In this course, graduate students in gifted education will explore pedagogical potential of ICT and develop ICT based educational materials and approaches. |
34 | 영재교육 | G17507 | 영재행복교육세미나 | Seminar of education in bringing happiness for gifted children |
이 수업에서는 영재의 심리 및 사회정서적인 지원을 위해 영재의 성격, 강점 및 취약점, 스트레스 대처 및 회복탄력성 증진 방안, 행복증진 방안, 긍정심리학에 대한 이론과 실제에 대해 학습함으로써 영재행복교육에 대한 올바른 이해와 영재행복교육의 방법, 그리고 이에 대한 연구의 방향을 정립해나갈 수 있도록 안내한다. |
The objective of this course is to learn how to support psychological and social aspects of gifted students. We will examine the theories and practices of their personalities as well as strengths and weaknesses and discuss about the stress coping skills, methods to enhance resilience and happiness, and positive psychology. Thus, this class will guide students to understand the concept and methods of education for happiness and ponder about new directions for further research. |
35 | 영재교육 | G17558 | 영재교육과정차별화전략 | Differentiation Strategies for Gifted Education curriculum |
수학과학 영재를 위한 교육과정의 특수성과 차별화된 전략에 대해 조사 및 연구하고 토론한다. | The course is to examin, researchm and discuss unique characteristics and differentiation st「ategeies of gifted education curriculum. |
36 | 영재교육 | G17599 | 영재교육세미나 | Seminar in Gifted Education | 이 세미나는 다양한 학문적 배경을 가지고 있는 영재교육협동과정 대학원생들이 영재교육의 다양한 주제와 이슈에 대한 간학문적이고 통합적 탐색과 논의의 기회를 제공한다. | In this seminar graduate students who come from diverse academic backgrounds will explore and discuss current topics and issues in gifted education employing interdisciplinary and integrative approaches. |
37 | 영재교육 | G17625 | 영재의정서사회적특성이 해와상담 | Understanding and Counseling of Emotional Social Characteristics of Gifted |
이 수업은 영재교육 협동과정 대학원생들에게 영재학생들의 인지적 정서적 사회적 특성을 이해하고 그에 따른 정서사회적 부적응을 이해할 수 있도록 기회를 제공하고자 한다. 이 강좌를 통해 영재를 종합적으로 이해할 수 있고 영재 상담을 체계적으로 배울 수 있으며 전문적인 이론 근거 기반 하에 영재상담에 대한 실질적 도움을 제공하고자 한다. |
This course aims to provide graduate students with the opportunity to understand the cognitive, emotional and social characteristics of gifted students and to understand their emotional and social maladjustment. Through this lecture, we can comprehensively understand the gifted, learn gifted counseling systematically, and provide practical help for psychological counseling on the basis of professional theory. |
38 | 영재교육 | G18232 | 영재교육과창의성 | Gifted Education and Creativity | 영재교육에서 조명하는 창의성의 연구 동향을 살펴봄으로써 창의성의 개념, 다양한 창의성 개발전략 등을 영재교육과 함께 연계하여 이해하고, 창의적인 문제해결을 위한 교육과정과 연관하여 영재의 창의성을 향상하는 방안을 모색한다. | By examining the research trends of creativity highlighted in gifted education, we explore the concept of creativity and various creativity development strategies in connection with gifted education. Moreover we seek ways to improve the creativity of gifted students using the curriculum for creative problem solving. |
39 | 영재교육 | G18233 | 영재와융합교육의이해 | Understanding Gifted and Convergence Education | 변화하는 시대에 알맞은 창의융합인재를 양성하기 위한 융합교육에 대해 이해하고, 교육현장에서 적용되고 있는 융합 교육의 사례를 분석하며 영재교육에서 활용할 수 있는 융합 교육을 개발할 수 있는 역량을 기른다. | We explore convergence education to nurture creative convergence talents suitable for the changing times, analyze the examples of convergence education applied in the education field, and develop competence to advance convergence education for gifted education. |